۰۷ مرداد ۱۳۸۶

جشنواره‌های خیابانی

تابستان تورنتو فصل جشنواره‌هاست. مردم از هر فرصتی برای لذت بردن از تابستان کوتاه این شهر استفاده می‌کنند.

دیشب و پریشب جشنواره جاز تورنتو بودم. پنجاه گروه به صورت زنده تا ساعت یازده شب موسیقی ریتم، بلوز، سامبا و لاتین در قسمتی از خیابان کوئین شرقی در پایین‌شهر نزدیک ساحل اجرا کردند.

در این جشنواره‌ها‌ پلیس خیابان را به روی ماشین‌ها می‌بندد و پیر و جوان، زن و مرد به شکل خانوادگی، گروهی یا تکی قدم می‌زنند یا دور اجرا ‌کنندگان جمع و با فرهنگ، موسیقی یا غذایی آشنا می‌شوند و مجانی تفریح می‌کنند. البته کار‌ و بار رستوران و کافه‌های بر خیابان حسابی سکه می‌شود!

یک‌بار هم جشنواره کریسمس را دیدم که هر‌سال نزدیک سال نو برگزار می‌شود و بابا نوئل و همراهانش سوار بر کالسکه‌هایی به خیابان‌های شهر می‌آیند تا پیشاپیش نوید سال خوبی را به مردم و مخصوصا کودکان بدهند.

جشنواره خیابانی سالانه همجنس‌گرایان را چند هفته پیش برای دومین بار دیدم. گروه‌های گوناگون با گرایش‌های متفاوت از کانادا و کشورهای دیگر آمده بودند تورنتو تا دو روز جشن بگیرند.

پارسال جشنواره رقص سالسا را اتفاقی در راه دیدم که در منطقه لاتین‌نشین اجرا می‌شد.

دو‌هفته پیش نزدیک بزرگ‌ترین مرکز خرید چینی‌ها جشنواره کوچک شبانه‌ای رفتم که البته کمی احساس غربت کردم چون بیشتر قرق آسیایی‌ها بود و به نمایشگاه شبیه‌تر بود تا جشنواره.

از جشنواره‌ خیابانی خیلی خوشم می‌آید: هم احساس هویت اجتماعی می‌کنم، هم آدم می‌بینم و سرگرم می‌شوم، هم چیزهای جدید یاد می‌گیرم. دیدن مردم بی‌خیال و شاد و بی‌تکلف در لباس‌های رنگارنگ خوشحالم می‌کند.

۲ نظر:

Jobove - Reus گفت...

very very good blog congratulations
regard from Catalonia Spain
thank you

http://telamamaria.blogspot.com

ناشناس گفت...

با اين اطلاعات جديدي که ميدي زياد حال ميکنم. يه جوري انگار اونجا هستم و دارم از نزديک اين اتفاقات رو مي‌بينم. لطفا ادامه بده